42 + 3 hål. Och Tjernobyl

Seglandes far hon fram. Fulla krysställ och nosen kaxigt stävandes mot 7 sekundmeter nordost. Det råder ett kontrollerat lugn som så lätt infinner sig på en segelbåt som med viss lutning, i god och stabil fart, men ännu inte alltför våldsamt, forsar fram genom sjön. Skepparen tar hem lite mer på backstaget. Tvåans växel på vinschen, det börjar bli tungt att få in centimetrarna.

Abrupt väcks besättningen ur sin halvdvala av det omisskänneliga ljudet av något som går sönder. Med ett knäckande läte fläks långsamt en flärp av däcket sönder. Skepparen lättar hastigt på backstaget. De forna KTH-studenterna tittar på misären och konstaterar att de nu fått ett svar på frågan de alltid undrat över men aldrig riktigt formulerade under sina kurser i hållfasthetslära; hur mycket last tål egentligen ett glasfiberarmerat båtdäck?

Historian utspelar sig för 6 somrar sedan. Skepparen, Redaren, den halvårsgamla matrosen, Janne och Paula hade tagit en helgtur till Arholma då däcket som backstagsinfästningen monterats i gav med sig. Lagningen var behäftad med vissa skönhetsmässiga defekter och fick snabbt öknamnet Tjernobyl.  Viss likhet med reaktorinneslutningen måste medges. För att störa semestern i så liten omfattning som möjligt hälldes helt enkelt en försvarlig skopa epoxy utblandat med lagom mängd mikroglasballonger över den sorgliga fd backstagsinfästningen och därunder sittande uppbrutna däcket.

Nödreparationen visade sig inte bara vara  snabb utan också fullkomligt tät. Därmed har den fått duga i ett antal år. Men nu var det alltså dags att åtgärda:

DSC_0709.JPG

Hållagning på dagens schema. Utöver Tjernobyl raderades även spåren av

  • Fd däcksgenomföring till vattentanken
  • Fd ventilöppning till det gamla motorrummet
  • Bordsgenomföring till toaletten
  • 42 (!!) (!)  borrhål efter diverse däcksutrustning

In alles drei stunden förarbete medelst slipmaskin och rasp följt av ein stunde vinylester, glasfiber och en liten liten gnutta kol (det är svårt att låta bli!). Finishen ovanpå detta tror jag att Pershagens experter i ämnet får ta hand om senare i vår.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *