Akterstagskaskader

Blir ju akterstag i år, så fick bygga ihop en utväxling. Lite småskoj pillande och funderande. Landade i 32:1 med dubbelkommando. Blir typ 600 kg i akterstaget om man drar rejält hårt (~20-25 kg).

 

Inte helt nöjd med vinkeln på blocken i de övre kaskaderna. Dom sitter inte helt centrerade i dragriktningen, åker lite snett.  Har gjort öglor i dyneeman och trätt blocken genom dessa, men blir ofrånkomligen litet sneddrag med onödig extra frikton. Möjligen att större loopar skulle hjälpa att få draget mer centrerat?

4 reaktion på “Akterstagskaskader”

  1. Hmm, intressant.
    Fråga: Vilket block rekommenderar du till mastfoten, för stor- och fockfall? Jag nu less på att vinscha storen redan efter 2m, urtrögt. Hög belastning där, dessutom snett, eller hur? Inte så lämpligt då med kullagrat,. eller?

    Ska även byta tröga blocken till långa focklinan (självslående). Liksom linan själv… nu får det räcka med gummisnoddandet och pjong-ljud.. (Siktar på ”nåt Liros” 8mm.)

    1. Hmm. Har nog inga problem med att det är trögt.
      Bytte till simpla glidlagrade Rutgerson-block både vid mastfot samt brytblocken på däck för nästan 10 år sedan och de har fungerat helt ok sedan dess. Ett av däcksblocken har fått en smäll så har ett par nya Spinlock liggandes som ska skruvas dit någon gång, men även de är glidlagrade.

      Viktigt att man har däcksblocken monterade så att man har möjlighet att bryta i en ”snäll” vinkel när de lämnat mastfoten men eftersom båten är så smal finns det ju inte så mkt spelrum hur man monterar dom. Minns att de gamla däcksblocken däremot inte var någon höjdare. De var nog original och gick i princip inte att snurra runt alls. Kolla att de är ok?

      Fast i ärlighetens namn hissar vi i princip aldrig från sittbrunnen. Bara om man är ensam eller riktigt lata dagar som det sker. Tycker det är så oerhört mycket lättare att hissa vid masten och bara ta hem slacket från sittbrunnen.

      Sen reglar vi självklart fallspänningen från brunnen med vinschar.

      1. Splitsarna till akterstagsblocken som gjorde att de blev lite sned anfallsvinkel visade sig inte vara något problem i praktiken förresten. Även om de inte är perfekt centrerade och det blir något mer friktion, är utväxlingen är så stor att det går att trimma ”mellan tummen och pekfingret” i alla förhållanden 🙂

  2. Ok. Tack för tipsen.
    (Har börjat fundera på att delta i nåt lite race nästa säsong. Det är nyttigt för varje seglare, även om man bara tar sig runt banan, o kanske få lite mer fart på tonårsgrabbarna.)

    Ang ditt akterstagsystem: jag ska ju uttrycka mina åsikter försiktigt, inte jag som kappseglar (men viss erfarenhet har jag). Enkelheten och renheten då.? Ditt aktersystem ser maffigt och lyxigt ut! Dock komplext och lite ”blaffigt”. Känns lite osnyggt dels m a p strulrisken, dels m a p vinddraget totalt sett vid kryss. Bara en försiktig åsikt, kanske inte korrekt. 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *