Off Season 2017-2018

Kalendern för 2018 börjar forma sig. Båtsuget på uppåtgående. Dags att titta lite på vinterns projekt och idéer!

  • Ny längre bom och storsegel inhandlat. Den var lätt. Bara att betala och se glad ut…Framflyttat förstag gav något för neutral balans. Fathead har vi gjort i några år och alltmer saknat trimmöjligheten med akterstag. Bibehåller nu segelytan i storen, men den flyttas ner och bak. Något förre hästkrafter men bättre balans och trimbarhet. Fartmässigt lär väl undanvinden påverkas mest negativt, medan kryssen tom borde kunna få ett litet lyft. Gör knappast något. Vi (och båten) överpresterar helt galet på öppnare bogar och vice versa under 40 grader…
  • Röstjärn. Jobbigare och viktigare.Inplastade fästet lossade på sista kryssen under Seapilot 2 Star i fjol och temp-lagningen med dyneemastroppar uppspända över hela ruffen fungerade som bäst hjälpligt. Förhoppningsvis kan grundjobbet göras i januari – inget jag ser fram mot!
  •  Torr(are) båt. Halvjobbig och viktigPå Gotland Runt tog vi in uppemot 100 liter timmen mot slutet. Helt klart en olägenhet som måste fixas. Och en elektrisk länspump med nivåbrytare ifall (…) något läckage skulle återuppstå.
  • Nya kojer. Halvjobbigt och halvviktigtRörkojerna i salongen är för veka. Kojerna i akterruffen för dåliga.
  • Nya stuvluckor. Lätt men dödsviktigtPlastade upp nya till i fjol. Distansmaterial med skumkärnan av bonocell var helkass och delaminerade redan i början av säsongen. Trampade igenom totalt lagom till upptagningen.
  • Massa småfix. Mest roliga saker men en del träliga surdegar.Byta beslaget för fockinfästning. Gummiduken till motorn har lossnat, plasta igen hålet eller försöka limma dit den igen? Skruva fast en ny pulpit. Korta av mantågslinorna. Byta fästen till akterpulpit. Splitsa akterstagsutväxling. Dra om lite trim. Lite nya linor. Akterstagslatta. Dra om VHF-kabeln. Ny AIS-antenn? Fixa till durken. Vårrusta.(.) Spackla lite köl och fila på bottenfinishen. Nytt oljefilter till motorn. Högt och lågt. Går att göra listan lång!

 

13 reaktion på “Off Season 2017-2018”

  1. Känns ändå som en lite tamare lista jämfört med i fjol..? 🙂

    Ska bli tuft se nya storen iaf!
    Själv nöjer jag mig med nytt 6×1 storskotsystem. (Hellst utan svag fästmetall för schacklet som bara pajar.)
    Och några nya råttor. Och …

  2. Mycket mycket mindre jobb än i fjol. Det blev för mycket då! Nu kom inte båtfix-inspirationen tillbaks förrän jullovet men har äntligen andats styrén i ett par dagar igen!

    Blev halvnöjd med mitt 6:1 skotsystem som jag drog i fjol. Satte en svängarm med råtta nere i durken för låsning av skotet men den sitter hopplöst till när man vill trimma om från sargen. Ska komplettera så det blir 12:1 med dubbelkommando, kan förhoppningsvis enkelt köra fintrimmet från rorsmansposition.

  3. Ok. Vilket fabrikat på storskotblock/system kör du med? 🙂 Lite tunt utbud på 6:1 system om man tittar i gängse butiker.
    Och på råttor..? (De får gärna hålla längre än 2 säsonger.)

    Nästa säsong blir det back to basics. Spinnakern lämnas hemma tills det är bättre ordning på grejorna. Råttor som glider – oacceptabelt.

    1. Harken. 57 mm block ur Carbo-serien. Trippelblock i bomen. Dubbelblock i skotskenan. Svirvlande arm med råtta + enkelblock i durken (http://www.happyyachting.com/harken-ball-bearing-swivel-mainsheet). En halvdålig bild från utprovningen av arrangemanget:
      https://goo.gl/photos/yrXDhFrfySyRA6SP9

      Kompletteras till i år med två enkelblock med råtta som monteras i vardera sittbrunnssargen intill råttorna för skotvagnen (för shorthanded, monteras nog bort till semesterseglingen).

      + Harken och lagrade block. Tidigare hade vi ett fabriksfärdigt system från danska Easy med ändlös lina och 3:1/6:1 utväxling. Det var så stora friktionsförluster att jag knappt orkade trimma in storen när det var lite tryck i grejerna. Frugan ska vi inte prata om, hon var chanslös. Nu är 6:1 helt ok i alla förhållanden! Men går som sagt upp till 12:1 för att kunna sitta och spela med skotet mellan tummen och pekfingret 🙂

      + Skotråttan ej fast i vagnen. Mkt bra och skönt att man inte flyttar på skotvagnen när man drar i skotet!

      + Dyneema-stroppen som får ner trippelblocket en bit – kortare skottamp och mindre trassel!

      – Skotråttan i durken funkar dåligt shorthanded när rorsman måste hantera storskotet. Går ej att justera från railen. En variant hade varit att montera svirvelarmen i skotskenan. Nackdelen är att då hade armen blivit låst till ena sidan av skenan. Med durkmontaget tillåts armen svänga typ 135 grader så man kan trimma storen både bakom och framför skenan.

  4. TACK! Ska kolla mera på happyyachting site.

    Ja, skena som glider då man drar är ju ett klassiskt problem, men för mig har problemet känns mer på andra båtsorter. På W30 hålls ju den rättså fast av eh den hårda kraften heh, eller så är det min skena som behöver smörjas mera..

    Va!? Du har inte ens KONKAV skotskena!? (skämt)
    Mera allvarligt: BORTTAGBAR skena vore en (hamn-) dröm (/familjekrav..). Daniel G snackade även om den drömmen. Han nämnde han sett IF båtar som haft sådan lösning.
    Skenfunktionen används egentligen mycket lite, vid cruising åtm, suck.

    1. Vi använder skenan enormt mkt även till cruising. Släpper nästan undantagslöst ner vagnen för att lufta storen i byar, snarare än att släppa på skotet.

      Monterade Harken-skenan i fjol och hade långtgående planer på att maximera längden genom att lägga den ÖVER sittbrunnssargen. Dvs låta den gå ut hela vägen till relingen 🙂

      Hade blivit lite för opraktiskt, även om det inkluderade att den var löstagbar i hamn. Blev infälld i sargen i stället, fick i princip lika långt när vagnen kan krypa in i ”burkarna”.

      Grannen med en S30:a gjorde sin skena löstagbar. Ganska enkelt arrangemang. Öglemuttrar, en bit dyneema och skothakar. Typ.

      Happyyachting brukar köra en 25% på Harken kampanj ett par ggr om året förresten. Gissningsvis runt båtmässan.

    1. Fina grejer men skulle nog köpa grejerna löst i stället.

      På skotskenan
      1 st Harken 57 mm Carbo Triple/swivel/150 Cam 1 859 kr

      På bomen
      1 st T2 57 mm dubbelblock 749 kr
      1 st T2 57 mm enkelblock 409 kr

      totalt 3 017 kr

      Med T2-blocken får du en betydligt lättare installation på bomen (och snyggare 🙂 ) så får du drygt 600 kr över att köpa lina för.

      Du behöver aldrig 25 meter skot förresten. Tror jag har bara har 12 meter efter sänkningen av bomblocken. EDIT! 16 meter är det. Sirius 500 från Robline gillar jagm är likvärdig med Liros Top Grip. Finns för precis under 20 kr metern för 10 mm.

      Båda är fina trimlinor men då de är polyesterbaserade får man räkna med viss töjning. Just på ett storskot är de dock inga problem tycker jag, där är det viktigare med en bekväm lina som nyper i råttan och det är båda två. Kör Sirius 8 mm själv.

      Är ju väldigt få meter lina det handlar om i hemskotat tillstånd och även utväxlat med en faktor 6, så även om töjningen är ett par % handlar det om försumbart kort sträcka (säg i värsta fall 5% x 0.5 m / 6 = 0.042 cm!)

  5. Ok, tack igen, hmm ska fundera vidare.
    Prislappen gör att en bra storskotstalja inte blir nåt spontanköp!

    Den där 4:1/8:1 Harken storskotstaljan för 7600:- på Happyyachting kanske ändå vore nåt. Hmm. Tror det är ett sånt system jag har idag (med trasiga ändfästen), alltså ”dubbelskot” ut. Inte för att jag älskar det, det blir lite klumpigt o rörigt o skotmängd som fan, men man får ändå de där 8:1. Vad göra!!! 🙂
    6:1 känns kanske lite klent, som du också säger, för detta satans HÖGSEGEL!

    Fint med din anvisning, med de olika delarna, som alternativ. Mer överkomligt.., går ju också att dela upp köpen.. hehe.

    Känns mera lätthandlat med avlastare/råttor. Har nu studerat det också. Spinlock XAS därbak duger nog (mest akuta behovet på min båt!). Spinlock XTS vs Antal V-Grip för fallen (ungefär lika fula :)), få se om dessa blir i år eller nästa.

    Har förresten fått min lilla barometer (nmea2000-ände) från Yacht Devices. En leksak men ändå.

  6. Dags ta tag i detta haldyra storsystem-ärende snart. Man vill ju att det ska bli rätt.

    Frågor:
    1) Känns det rätt för Er med max 10mm storskot?
    Det valet påverkar ju systemvalet. Jag har haft 12mm.

    2) Det finns ju också Harken Carbo 75mm
    Varför inte 75 mm?

    3) På bommen: tycker du alltså det är bättre med 2 separata blocksjok? Än en enda, t ex en quadrupel, antingen Carbo 57mm el 75mm.

    Jag har hittills haft 12mm (även på förra båten). Och på SWE-36 javisst något i stil med (utsliten):
    ”… system … 3:1/6:1 utväxling. Det var så stora friktionsförluster … ”.
    Dvs för min nuvarande sitter totalt 3 st block vid bom, aningens för lite. Teoretiskt 6:1 om man vill, men minus friktionen..

  7. Ursäkta alla undringar.
    Nu har jag slagit till, på mässan.

    Blev bländad av ett Harken 75 mm triple system, med extra talja för fintrim. Så 6:1 eller 24:1.
    För dyrt för mina behov.. egentligen… men det fick bli så.
    Och lite stort, ja, men jag ogillar klena saker.

    1. Det blir ju toppenfint Magnus – hamnens finaste storskotsblock 🙂

      Lastmässigt hanterar du aldrig mer än ~300 kg i storskotet (orevat 10 m/s) så du behöver knappast oroa dig för att grejerna går sönder!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *