SP2S

En vecka efter målgång och sömnläget återställt till någon form av normalnivå. Hur kändes det med 300 sjömil havskappsegling på två man i en Wasa 30?

Jepp, förutom någon gång på onsdagnatten när båten var på väg ut på Blocket (enda anledning att det inte blev verklighet var batteritorsk i mobilen…) så kändes det bra, avsaknaden av leende till trots 🙂

Faktiskt, sista dagen och nattens katastrofala kryss till trots, en i grunden väldigt positiv känsla. Vi har grävt ner oss, deppat ihop, analyserat, kommit fram till en lång rad möjliga förbättringar/förändringar och tror oss ha ett par bra uppslag som hjälper oss få fart på båten till nästa gång. Stora problemet för oss var alltså att få fart på båten på kryssen. Särskilt så i gropig sjö (dvs i stort sett hela sista dygnet).

DSC_0128
Förutom ett något för aggressivt vägval vid Ölands norra udde där vi ville ut mot öster så snabbt som möjligt och i stället hamnade i ett privat-bleke utanför Byxelkrok (och X99:orna rann ifrån oss någon halv sjömil längre ut i Kalmarsund) så var vårt stora problem att hitta kryssfarten. Speciellt när det gick lite sjö.

Konsekvensen blev att vi seglade i princip långsammast av alla båtar i hela fältet under etapp 3. Vi rasade typ 60 platser i totalen och gick från 2:a i gruppen till näst sist . Från 13 i totalen till typ 70 nånting (för deppigt att kolla resultatlistan för att orka leta upp en exakt siffra).

Skärmklipp
Kryssfart som funktion av skenbar vind i vindstyrka omkring 5.5 m/s under sista etappen av Seapilot 2 Star. Varje punkt representerar en 5 s mätning. Medelfarten är låg – alldeles för låg. Tar vi däremot snittfarten under de 150 sekunder som vi hade högst fart så träffar vi polaren ganska bra, ligger tom någon procent över.

På plussidan har vi å andra sidan undanvindarna. Vi höll jämna steg med, eller seglade väsentligen snabbare än alla likvärdiga båtar i startgruppen (dvs allt utom Pacer 27:an). Toppade 14.5 knop och hade många sköna surfar i + 10 knop. 20 knopsgränsen hade vi ingen chans att rå på, krävs mer än 8 m/s som vi hade som mest på vindmätaren. Den tar vi på ÅFOR 🙂

Dehler-Doris i backspegeln.
Dehler-Doris i backspegeln. Etapp 2 gick bra!

Liten film från undanvinden

Detta tar vi med oss:

  • På kryssen sista etappen nådde vi ca 85% av målfarten
  • Hade vi i stället lyckats köra på target speed hade vi kommit 5:a i totalen. Siktet är inställt!

För att återställa sömnläget till nollnivå kör vi Kolfiberrodret i morgon. Transport till Grinda under förmiddagen och start någonstans runt 15 för vår del. Denna ser vi verkligen fram emot. Kommer att bli stentufft! Vi  går förhoppningsvis i mål runt lunchtid på lördag.

Hemåt igen - Vi ses nästa år igen, Oxelösund!
Hemåt – Vi ses nästa år igen, Oxelösund!

3 reaktion på “SP2S”

  1. Skönt att se lite liv på sajten igen! Blev lite orolig av tystnaden, att tillfälliga deppet blev för allvarlig. Kämpa på.

    Själv har jag iaf börjat rycka i elhärvan på min båt. Blev visst lite följdprojekt av att göra den enklaste nmea2000 dragning.

  2. Snygg statistik förresten! Hur gör du för att logga polar data? Lagras det i padda, via routern, eller i direct plottern?

    (Hallå, slarvigt trimmad stor i bilden. Hoppas det inte var under race, hehe.)

  3. Nu har jag själv beställt en recorder, ska bli intressant, tack för tips.
    Har redan förberett trigonometri excel för att kunna plotta mot TWA istället för AWA (m m). Antar att YDR:en själv bara loggar det som rapporteras i nätet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *