SRS 2016

Så var mätbrevet för 2016 färdigt. Vi landar på 1,214 vilket innebär att vi behöver plocka dryga minuten på en timmes segling jämfört med 2015 då vi körde på 1.195. Nu är det inte riktigt så ”illa” – väldigt många båtar inkl standard-30:an har uppgraderats en halv pinne i år (se t ex https://sv-se.facebook.com/SRSinfo).

Screenshot_2016-02-08-09-54-49~2
Mätbrev E5540 Wasa 30 SWE31

Tabellbåten mäter alltså in på 1.216 jämfört med 1.211 i fjol. Vilket gör att vi fortfarande seglar med lägre mätetal än en standard konfigurerad båt, även om det nu blott skiljer dryga 7 sekunder på en timmes segling (dvs i praktiken ingenting). 2011 mätte tabellbåten 1.208 förresten. Tabellbitaren kan även konstatera att 1980 så mätte 30:an 1.20 i LYS. Hyffsat konsistent! Sen har ju förvisso övriga flottan justerats en del på vägen. S73 Calluna har gjort en mkt bra analys av förändrade inbördes relationer mellan hur olika båttyper värderades i LYS jämfört med SRS för den som är intresserad av en fördjupning i ämnet.

Vad beror då vårt förändrade mätetal på? Till att börja med, kan man nog utgå från att även vi fått våra 0.5 pinnar shablonpåslag så vi utgår för resonemangets skull från 1.20 snarare än 1.195 som var vårt faktiska mätetal i fjol. Detta innebär att vi, borträknat påslaget, gjort förändringar som bedömts förbättra båtens prestanda i 3-7 m/s med 1.24 procent. På en timmes segling innebär det  45 sekunders försprång för 2015 års SWE31. Eller att hålla en genomsnittshastighet om 6.6 i stället för 6.5 knop.

De förändringar vi gjort för att hamna där är

Självklart alltid tufft att segla upp till höjt mätetal, men jag hoppas att vi har skapat goda förutsättningar att klara det. De förändringar vi gjort har känts befogade. Den tidigare focken var för liten för att få fart på båten när det gick lite motsjö. För lite driv. Den nya focken är ett par m2 större. Stora spinnakern kommer att ge roligare undanvindar = större motivation att komma ut och segla = mer träning = bättre båtfart 🙂

Jämfört med tabellbåten tror jag att  vi står oss väl, trots att den mäter något högre. Största skillnaden är nog tyvärr så enkel som   att vi mäter in båten med propeller. Tabellbåten straffas rejält av att den inte har någon fast installerad motor. Under LYS-tiden gav en foldingpropeller 2 pinnars avdrag om jag inte minns helt fel. En fast propeller typ det dubbla. Samtliga Wasa 30 jag känner till har inombordsmotor med fast eller flöjlande propeller och straffas därmed per omgående om de kappseglar utan mätbrev.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *