Förstag förstyvat, förlängt & framflyttat

Nytt förstag utkvitterat från Benns. Vi lyxar till och uppgraderar från vanlig 19-trådig RF till Dyform. Rod hade varit coolt, men känns inte riktigt värt investeringen. Vad får man då för att ta ”lilla steget” och gå upp från 6 mm RF till dito Dyform (förutom något lättare plånbok):

20% mindre stretch (från 0.003224 till 0.002589 mm per mm vid 1000 kg last), 670 kg högre brottlast men också 12% extra vikt (från 17.6 till 19.4 kg per 100 m).

Nytt förstag i dyform
Nytt förstag i dyform jmf med gammalt i vanlig 19-trådig rostfri wire

In totales tämligen marginella förändringar med andra ord. Betydligt mer intressant med de 30 cm extra längd som ligger i nya förstaget. Vi maxar förtriangeln och flyttar fram förstagsinfästningen 45 cm. Nytt J-mått blir således 4.20.

Resultatet blir någonstans + 20-25 procent större segelyta i focken. Vi får se exakt vad den landar på men designen är i stort sett spikad och North får förtroendet att snickra ihop den. Blir en fin julklapp till Horisont, hoppas att hon blir nöjd och gasar på minst någon knop extra!

dyform

Balansen i båten hoppas vi inte blir alltför galen men risken finns ju, förtriangeln gränsar till larvigt oproportionerligt stor relativt storseglet. J-mått 4.20. E-mått 3.20… Nu kör vi ju trots allt ganska rejäl akterrunda på storen (mäter typ 26 kvadratmeter) så det borde gå att få henne relativt balanserad trots allt. För säkerhets skull är det några extra cm i nya förstaget så vi kan öka på raken en grad eller två i grundtrimmet av riggen. Blir spännande att masta på och köra in grejerna i vår (och att få se hur tekniska kommittén resonerar med srs-talet…)!

 

En reaktion på “Förstag förstyvat, förlängt & framflyttat”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *