Vinterprojekt

Nu närmar sig den andra säsongen och dags att börja fundera på vinterns projekt. Liten önskelista vad som ska vara klart i vår

  • Nya 100% vattentäta stuvluckor
  • Durkar med integrerat nödroder
  • Allmänt inredningsfix, koppla in V/A, meka med rörkojer osv
  • Skicka tillbaka motorn till Nyköping för garantibyte av packning (jepp, nya inombordaren läcker tyvärr lite olja mellan bottenplatta och motor. i övrigt går den fantastiskt fint)
  • Flytta fram förstaget – ny fock beställd. J-måttet plus 50 cm!

DSC_0584

  • Massa el- och elektronikpyssel, installera AIS, router, antenner, lanternor m.m.
  • Ny skjutlucka till ruffen
  • 1 självläns ska bli 4 st. så båten fixar cat3
  • Göra om förpik och akterruff (nja… får väl se om det hinns)
  • Lite nya lösningar på däck – permanenta infuckers och suggor m.m.

Känns som det finns potential att det blir mycket båt denna vinter också…

6 reaktion på “Vinterprojekt”

  1. > •Massa el- och elektronikpyssel, installera AIS, router, antenner, lanternor m.m.

    Fluxgate kompass då, till nätverket, blev det till tidigare år? (Surfade några sidor bakåt, kanske inte tillräckligt?)
    Har spanat in Maretron SSC300, för ev framtida syndande med plånbok (inte nu..). Nyfiken på vad du har. 🙂

    1. Läskigt att se gamla synder (inlägg) men det blev ju avprickat alltihop, och en hel del mer saker också för den delen!

      Har en B&G ZG100 kompass/GPS. Dvs samma puck som Lowrance Point-1 eller Simrad GS25.

      Maretron-prylen är väl en solid state kompass va? Fin-fina grejer, men ser inte riktigt behovet av det för egen del. Det som står på önskelistan just nu är en bättre autopilot, typ Raymarines EV-100. Har en Simrad TP22:a idag. Tror ev. man kan plocka ut kompasskurs över NMEA 2000 från den också när jag tänker på det. Värt att undersöka, i stället för att köpa en ren kompassgivare?

  2. Ja, t ex denna Maretron verkar inkludera ett solid-state gyro, som finns (bättre) flygplan, och som nu nått konsumentledet… GPS ger ju ”bara” båtens färdlinje (svenska begreppen är dåliga, Track på engelska), ej båtens riktning (Heading). Jag trodde en kappseglare som du ville ha koll på avdridften t ex (och strömmen) ;);. En Maretron väger iaf bara ca 200 g, mystiskt lätt.

    Spanar också litegrann efter autopilot.. Men de som kopplas till nmea2000 verkar så dyra, jag nöjer mig nog med en fattigmansvariant. För en segelbåt typ Wasa30 behöver man kanske mest en stunds avlastning då och då. Killarna I Västervik verkar köra med ”Raymarine 2000” eller nåt sånt. (Köp inte Silva!, sager de.)

    1. Kollade AP-manualen och det var som jag hade för mig, TP22:an sänder ut data från sin inbyggda kompass över NMEA så skaffar du en sån har du egentligen allt som behövs. Någon form av autopilot är mkt bra investering!

      GPS räcker inte, helt riktigt. Men nu har jag ju två elektroniska kompasser på båten och än så länge har jag inte känt behovet av ännu bättre kompassdata. Bättre logg-givare är betydligt högre prio tex. NX2-loggen som jag har går bara att kalibrera linjärt (fart = loggfart x konstant). Brukar trimma in den så den stämmer bra runt 6 knop, men då visar den för lite eller för mycket i lägre/högre farter. Misstänker att man åker på en B&G-server lösning om man skulle bestämma sig för att få bättre ordning på sånt.

      1. Simrad TP22 går rakt in på NMEA2000 förresten. Den kör förvisso Simnet men eftersom Simnet är bara en licensierad version av NMEA 2k-protokollet med egna kontakter så räcker det med en adapter för att plugga den rakt in i N2k-nätet.

  3. Hmmm ja. Tack för tips.

    (Om man ska hitta ngt negativt så möjligtvis ”upp till 34 fot”… 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *