Mälarvarvet 2015

Så var premiären avklarad (på riktigt). Mälarvarvet på agendan och samling 08.30 vid bryggan. Startar dagen med motorgång ner till Jungfruholmarna. Vindmätaren toppar på 13 rakt i nosen. Betydligt mer än väntat i byarna och vi drar tamparna till första revet! Vid anmälan får alla tävlande frågan/valet om de ska köra med spinnaker. What? Ok, seglingsföreskrifterna ger visst utrymme för detta(??) så låt gå. 80% verkar köra utan, väljer efter lite tvekan att köra med.

Visar sig sen under rejset att majoriteten av båtarna som inte kör spinnaker vet hur man spirar ut förseglet med en bom i relingen. Visst är det familjekaraktär på Mälarvarvet men någon jävla ordning får det faktiskt vara 🙂

Nåväl, vi lägger ut med dryga timmen kvar till start. Första rejset, andra gången seglen hissas i år och två av tre har aldrig seglat på Wasan förut. Minst sagt dags att köra ihop besättningen och testa skutan. Blåser upp rejält framför en genomgrå molnmassa. Mätaren toppar på 14-15 meter och snart har vi regnet över oss. Formligen öser ner. Vilken start! Men som vanligt så skulle inte Mälarvarvet göra en besviken. Lagom till start dojar det ur, solen visar sig och vi får propagandaseglingsväder med solsken och 5-8 m/s.

Startar som 7-8:e båt från slutet.  Bakom oss har vi bland annat Ocean (Arcona 370) , Perfect (Aspect 40)  och inte minst Saga, en Carrerra Helmsman. Minuten före oss har vi Tingeling 2 – den enda Smaragden som kör med spinnaker. Framför dom ett par Rivaler, M30, Lady mm.

Timingen i starten är bra, full fart och max 10 sekunder sena över linjen. Inledande kryss ner över Kyrkfjärden och vi tappar omedelbart Tingeling. Strax kör Saga också om i full fart innan vi kan plocka en Lady Helmsman halvägs ner till rundning. Ladyn till trots, kryssen går dåligt, riktigt dåligt. Trots bra och stabil vind loggar vi periodvis inte mer än 5.7-5.8 knop och manövrarna sitter inte heller klockrent (mindre förvånande). Trimmet hinner aldrig sätta sig och vi gör ovanpå det ett par sämre slag. Tappar en hel del mot Tingeling men håller åtminstone de flesta storbåtarna på bra avstånd. Ocean är dock obehagligt nära vid rundningen men hon visade sig inte ha en chans att hänga med på kommande ben.

Vi vänder upp och sätter nya spinnakern (liten plan sak). På layline pendlar vinden mellan 155-175 grader. Byig men ganska stark vind  och vi väljer att sträcka ner mot märket utan att skära upp förutom för att plocka ett par båtar på rätt sida. Jagar en Omega 30 med spinne men kommer inte ikapp förrän i rundningen. Plockar dock en hel del båtar som kör utan, bland annat Saga.

Tingeling väljer att skära ganska brant och gippa sig fram men verkar inte tjäna på det. Vi tar in minst det vi tappat på kryssen och är i princip ikapp vid nedtagningen. Dålig båthantering och spårval innan märket gör dock att avståndet efter rundningen nere vid Slagsta färjeläge är i princip detsamma som vid starten.

Länsen blev förvånansvärt odramatisk och vi fick göra en enda gipp. Tappade en hel del vid nedtagningen men inte mer än man kan/bör förvänta sig givet hur dåligt samkörda och oerfarna vi är. Mest mitt (rorsmans) fel som fokuserade på nedtagning i stället för att köra så vi gick i ett ganska dåligt spår sista biten fram till märket (tog ner med rejäl marginal).

Tyvärr har vinden vridet en del mot nord så i stället för brant spinnakeråka i 80-110 grader väntar brantare slörbog med 45-75 grader upp och förbi Estbröte. Avsaknaden av spinnaker till trots, Wasan är stark här och nu kan vi börja åka om båtar på riktigt. Ännu bättre är att vi håller eller tom drygar ut avståndet till Saga. Grym känsla att tuffa fram i dryga 8 knop med full kontroll på båten när Expresserna far runt som vantar i vindbyarna.

Rundning norr om Fiskarholmen och en sista sträcka halvvind ner mot målgång. Plockar äntligen Tingeling och jagar ikapp en klunga med 4 båtar som leds av en Mälar 30 och en Smaragd. Börjar så smått mentalt förbereda oss på att inkassera dessa skalper och jäkligt bra känsla ombord. Virving har blåst bort med sin NF sedan länge och topp 10 är nog knappt nåbart men vi känner att vi kan plocka en hel del platser på upploppet.

Då… pyspunka och parkeringsplats för den lilla klungan med 4-5 båtar bakom Estbröte. Vinden kommer från styrbord och Mälar 30:an har totalparkerat i sundets lovartskant. Vi tar ett spår så långt till vänster om den lilla klungan vi vågar för att fortfarande hålla ut från land och hoppas kunna hugga det lilla vindstråk som ligger på läsidan i sundet.

Marginalerna är inte på vår sida, farten och vinden innan sundet räcker inte för att trycka oss förbi en Turkryssare som når bleket precis före oss, faller av lite mot land och därefter ger tillräckligt med vindskugga för att vi ska stanna upp rejält. Bakifrån har Tingeling och Saga hittat en riktig körare som byggt på bakifrån och de dammar in mitt i klungan med full fart. Saga rundar alla på högerkanten och Tingeling hittar på något sätt en väg  rakt igenom. Man kommer med fart, trycker in sig mellan båtarna i klungan och blyar sig igenom hela skiten.

När vi väl får upp farten och summerar eländet så har vi plockat en Express Turkryssaren men tappat Tingeling, Saga och dessutom bommat att köra om Rivalen, Mälar 30:an och den andra Smaragden som fått vind medan vi läades av Turkryssaren. Sista korta målrakan räcker inte för att köra ikapp även om vi nästan får kontakt med Rivalen. Grymt surt avslut och minst 4 platser åt helsike.

Sammanfattningsvis lär vi landat någonstans runt plats 15-17 av 44 anmälda. Knappt ok och framförallt rejält bittert att vara efter alla tre Smaragder och dessutom tappa en (två) av dom + en Carrera på upploppet.

En delförklaring till resultatet är att vi tappade alldeles för mycket på första kryssen. Tråkig känsla att inte hitta varken fart eller höjd. Måste ut och jobba på detta! När det öppnar upp 10 grader finns farten där nästan ”per automatik” och då plockar vi rejält. Sen tappar vi en hel del i manövrarna naturligtvis men där känns vägen till bättre resultat mer uppenbar. Till

Tack till funktionärer i Göta m.fl klubbar för fint arrangemang hursomhelst. Grymt goda strömmingsmackor efter målgång och till nästa år vill vi ha bättre anledning att stanna kvar till prisutdelningen. Men bra om ni kan styra upp så vi slipper efteranmälningar med/utan spinnaker och hålla ett litet brandtal under skepparmötet om vad som gäller med spirbommar när man seglar utan 🙂

 

(c) Stefan Pettersson - återpublicerad med tillstånd från rättighetsinnehavaren
(c) Stefan Pettersson – återpublicerad med tillstånd från rättighetsinnehavaren

En reaktion på “Mälarvarvet 2015”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *