Motorisering

En måndagmorgon i maj hände det sig att en utombordsmotor letade sig ut på landets annonsplats

OMC

 

12 timmar senare:Akterspegel utan motor!
Blocket är en fantastisk mötesplats! Båten ligger dessutom på land och varvsgubbarna har satt sågen i henne.

Saildrive 330 - på väg inDen här lilla historien ska sättas in i båten, närmare bestämt här:

 

Motorbädd passas inMotorbädden har passats in och ska plastas fast i morgon. Ser ut som att motorrummet blev lagom dimensionerat. Blir plats för några centimeter runtomkring utan problem. Styrbordsväggen blir löstagbar för att förbättra åtkomligheten vid service.

Titthål:

Titut!

 

5 reaktion på “Motorisering”

  1. My god you’ve been busy! Blir kul att se Horisont igen vid tillfälle, är väl knappt nåt som sitter kvar där det satt sist jag såg skutan!

  2. Hi Fabian,
    nice little,
    how did you find the glass-fiber base for this motor?
    i still have the old MB2A Volvo engine, which is a but under-powered for this boat and i am thinking of replacing it.
    nice job on your boat though!

    all the best
    Johannes

    1. The Glass Fiber base is nice, isn’t it. After almost one season, we’re also quite confident with the engine. Impressive fuel consumption at ordinary cruising speed (~6.5 knots) in normal conditions and sufficient power to keep her at that speed even with quite bad sea 10 m/s in the nose (but with far worse fuel consumption, of course).

      The engine bed in glass fiber comes with the engine and could most likely be bought separately as a spare part as well. Check out

      http://www.saildrive.se/

      Best/Fabian

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *