Skrovgenomföringar

DSC_0381.JPG

 Byts dessa genomföringar för att

A) De är inte flushmonterade

B) De byts inte, de tas bort. Man kan inte ha massa skrovgenomföringar på en kappseglingsbåt.

C) Jobbet gjordes inte ordentligt när de byttes för sex  år sedan och måste göras om

Sanningen ligger väl någonstans mittemellan. När köksmodulen revs fick sig genomföringarna några kyssar så de gick helt plötsligt att vrida runt. Sen flyttas köket lite så egentligen gör det inte så mycket, de borde flyttas alldeles oavsett. Självklart blir de nya genomföringarna flushmonterade 🙂

Eftersom temperaturen ligger så snällt över tio grader så passade jag på att sätta igen hålen, skönt att slippa bygga tält!  Kort arbetsbeskrivning.

Steg 1 – kör igång vinkelkapen. Kapa genomföringen så man blir kvitt ventilen. Vänd kapen nedåt och bräck flänsen. Undvik helst att såga i skrovet. Du vet att det är dags att stanna när det börjar lukta styrén. Knacka ut genomföringen.

DSC_0383.JPG

Steg 2 – Slipa rent och fasa av typ 3-4 ggr skrovtjockleken på in- och utsida. Tvätta med Aceton!

DSC_0386.JPG

Steg 3 – Tejpa för på ena sidan så man får lite mothåll

DSC_0387.JPG

Steg 4 – klipp till ett antal bitar glasfiberväv i lagom storlekar. Laminera fast 7-8 st

DSC_0388.JPG

Steg 5 – när det härdat till sig lite, lossa tejpen och på det igen med 7-8 varv matta från andra sidan

DSC_0389.JPG

Nu är det bara att vänta på att det härdat ut, slipa rent, spackla, slipa, spackla, slipa, spackla, slipa och sist men inte minst bottenbehandla, slipa, slipa, slipa och slipa. Och montera ett par nya genomföringar förstås.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *